Wat is de voedingswaarde van biefstuk?

Wil je vet verliezen? Of juist spiermassa kweken? Het maakt niet uit of het gewicht naar beneden of juist naar boven moet, er zijn superfoods om je daarbij te helpen. Uiteraard krijg je goede resultaten niet zomaar cadeau, er zijn wel voedingsmiddelen die je een steuntje in de rug geven. Voor zowel vet verliezen als spiermassa kweken is biefstuk een enorm goed product, welke bovendien ook nog eens heerlijk smaakt. Wat is de voedingswaarde van biefstuk, en kun je dit binnen een verantwoord dieet opnemen?

Voedingswaarde biefstuk

In een biefstuk van 100 gram zitten gemiddeld 100 calorieën. Dit verschilt per stuk vlees, een entrecôte zal wat meer calorieën hebben dan een simpel biefstukje. Daarvan is ruim 20 gram eiwit, 1 gram is vet waarvan 0,6 gram verzadigd vet. Het aantal koolhydraten ligt op minder als 1 gram waarvan 0,2 gram aan suikers. Het natrium gehalte ligt op 500 mg, er zit 0 gram vezels in een steak. Omdat niet ieder stukje vlees precies hetzelfde is zal de voedingswaarde van biefstuk per portie wat afwijken. Het wordt wel direct duidelijk dat het een eiwitrijk product betreft waarmee het uitstekend past in een gezond dieet.
En dit geldt zowel voor mensen die graag vet verliezen als voor mensen die aan spiertraining doen.

Veel proteïnen, weinig koolhydraten

Veel diëten werken op basis van veel eiwitten en weinig suikers, ofwel veel proteïnen en weinig koolhydraten. Dus zo min mogelijk brood, pasta en rijst, en juist veel eieren, zuivelproducten en vlees. Koolhydraten zijn snelle verbranders, topsporters kunnen dit goed gebruiken. Maar als je een kantoorbaan hebt, en niet de hele dag door veel calorieën verbrandt, dan worden koolhydraten omgezet in vet. En wanneer je eenmaal vetcellen hebt, dan zul je die ook niet meer verliezen. Zelfs wanneer je afvalt blijven deze cellen in je lichaam, rustig wachtend op een nieuwe dosis koolhydraten om jouw buikvet weer lekker vol te pompen.

Proteïnen zijn juist langzame verbranders. Dit zorgt voor een goed uithoudingsvermogen, ze helpen tevens bij het opbouwen van spiermassa. Spieren verhogen overigens ook de verbranding van vetcellen, dus je zult met krachttraining ook vet verliezen. Omdat spieren zwaarder wegen als vet, moet je dus niet alleen letten op de weegschaal, kijk liever in de spiegel.

Wat zit er nog meer in biefstuk?

Het aandeel cholesterol in biefstuk ligt laag, alleen orgaanvlees bevalt een aanzienlijk hogere concentratie cholesterol. Wat betreft vitamines levert vlees voornamelijk vitamine B1, B2, B12 en D. Niet alleen bevat biefstuk heel weinig koolhydraten, het helpt suikers in het lichaam ook beter te verbranden. Ook voor ijzer is een sappige steak heel gezond.

Verantwoorde voeding met duurzaam vlees

Nu je weet welke voedingswaarde biefstuk heeft, is het ook van belang om te weten wat er juist niet in vlees thuishoort. Zo wil je liever geen e-nummers op je bord en in je lichaam, net als fosfaten, kleurstoffen en andere onnatuurlijke zaken. Let daarnaast vooral op met de ingrediënten naast de steak, zoals koolhydraatrijke aardappelen, stokbrood of vette sauzen met een hoge concentratie onverzadigde vetten en suiker.
Een goede steak heeft van zichzelf al volop smaak, en zal je maag goed vullen.
Je mag gerust wat lekkernijen als bijgerecht nemen, maar dan in kleine porties en vergezeld van lekker verse groenten.